lördag, juni 05, 2010

Blommor i urnorna utanför kyrkan

Utanför kyrkporten står två härliga urnor i keramik. Glasyren skiftar i både brunt och blått, och ibland, när solen ligger på, ser de helt blanka ut. Ändå tycker jag att de är rätt så diskreta, vilket är tacksamt, för då spelar det ingen roll vilken färg det är på blommorna som man planterar i dem.

Tidigt i våras planterades blå storblommiga penséer och minipåskliljor i urnorna.


Inför Mors dag förra veckan var det dags att plocka bort dem. Påskliljorna hade blommat ut och penséerna började bli rangliga, och handelsträdgården i närheten hade ett stort, frodigt sortiment av sommarblommor att välja mellan, så det var inget svårt beslut att fylla urnorna med något nytt.

Som person är jag väldigt förtjust i färger! Jag gillar nästan alla färger, och varje färg har sin funktion. Ibland är det på sin plats att vara diskret och sober, men utanför kyrkan ska det lysa av glädje, tycker jag. Själv blev jag väldigt glad när jag hittade dessa härliga blomster: pelargon i rosa och cerise och hängverbena i en underbar, djupt mörklila nyans. Tillsammans med helichrysum i silver blev det riktigt fint, eller vad säger ni?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar