lördag, juni 19, 2010

Altarblommor och idéer

Jag har nog skrivit detta förr, men jag skriver det igen - en av de roligaste arbetsuppgifterna, som kyrkvaktmästare, är när man får åka till blomsteraffären och välja ut altarblommorna. I en särskild almanacka i kyrkan finns instruktioner om vad som ska stå på altaret vecka för vecka. För blommorna gäller nu blandade färger, vilket ger enorma möjligheter till variation.

Föregående och denna veckas altarblommor var helt oemotståndliga. Dessa blå chrysantemum är visserligen färgade, men jag tyckte den blå färgen var helt fantastisk. Tillsammans med den vita skyn blev buketterna anslående. De finska färgerna...


Den blå färgen är mycket mörkare i verkligheten än på bilderna.


Några enstaka kronblad har inte fått någon blå färg, utan lyser vita. Det gör dem bara extra charmiga, tycker jag. Bladen har blivit mörka av den blå färgen. Jag tycker det liknar ett gammalt svartvitt foto, där chryssen blivit kolorerade.

När jag gör i ordning blommorna, får jag ett gyllene tillfälle att iaktta detaljer och låta fantasin löpa sina egna vägar. Det är ett sånt tillfälle när det kan dyka upp nya idéer om vad som helst. För mig är det en av fördelarna med just det här yrket. Jag har jobbat med många andra saker förr, men aldrig med något som genererat så många tillfällen till reflektion på arbetstid som detta. När jag arbetade som folkhögskollärare fick jag visserligen massor av idéer, men de flesta var direkt yrkesrelaterade, och de dök oftast upp när man var ledig, vilket gjorde att det kändes som om man jobbade även på sin fritid. Skillnaden nu är att jag får idéerna under arbetstid, utan att det sinkar mig i utförandet av arbetsuppgifterna.

Blev det lite flummigt nu? Hoppas ändå att det går att förstå vad jag menar ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar