tisdag, maj 25, 2010

Asfalt

Länge har det varit planerat för betongfack där man kan förvara jord, stenmjöl och liknande material som förr eller senare går åt på kyrkogården. Inför gjutningen såg det ut så här. Armeringsjärn och sönderkörd asfalt. Vi var fem personer som najade ihop nät och armeringsjärn, men eftersom alla medarbetare inte blivit tillfrågade om deltagande på bild i denna blogg, blir det en bild helt utan action. Ni får själva tänka dit fem personer med bakdelen i vädret och fingrarna i armeringsnätet.


Sen gjöts det en dag då jag var och handlade "vaktmästarförnödenheter" såsom arbetskläder och diverse verktyg. När jag kom tillbaka såg det ut så här. Eller, inte riktigt så här, för presenningen var spänd över de tre facken, och jag lossade den för att kunna börja vattna betongen.


Så blev det ett litet glapp mellan betongen och asfalten, och lutningen aningen för brant. Asfalten på parkeringen hade fått ännu fler skador efter tunga fordon. Det beslutades att även marken framför betongfacken behövde fixas till så att en lastbil kan backa upp och tippa sitt lass i ett fack.


Så i lördags, när jag åkte till jobbet för att hämta mina kvarglömda gummistövlar, låg denna hög med asfaltsblock på nedre delen av parkeringen. Vem har varit här och gjort detta? Och när? Måste skett i fredags, för sent på torsdageftermiddagen såg det ut som vanligt.


Igår (måndag) dök ett par goa grabbar upp tidigt på morgonen, och fixade till alltihop. Asfaltsbitarna lastades på en lastbil som levererat två lass med grus. Gruset spreds snyggt ut av grävmaskinen och packades ihop med hjälp av en rejäl padda. Egentligen hade jag gärna suttit på kyrkogårdsmuren och tittat på medan de arbetade, men ogräshantering föll på min lott denna dag, så jag tog bara ett par bilder och återgick till mina sysslor.


Kolla bilden - det är fart på skyffeln! Båda herrarna som är med på bilden har samtyckt till publiceringen. Det är så roligt när planerade arbeten äntligen blir av, och när det kommer proffs som hjälper till att fixa det. Och i morgon kommer asfalten som ska läggas på den här ytan. Yippee!

1 kommentar:

  1. Huh tur hittade hit igen. Hade tappar bort adressen, trodde jag lagt till dig så jag fick alla nya inlägg. Så nu ska jag läsa bakåt här också

    SvaraRadera