söndag, maj 16, 2010

Arbetsdag söndag

Kom hem från jobbet för drygt en timme sen och tänkte summera dagen. Morgonen började med resa till Viby kyrka, "min egen" kyrka. Bara några kilometer hemifrån mötte jag en vildsvinsgalt och stannade naturligtvis och tittade på honom. Han stannade också, och tittade på mig. Sen sa han att han hade viktigare saker för sig, och försvann vidare in i skogen. Jag försökte inte ens att fotografera honom, så tyvärr, ingen bild den här gången.

Så genomfördes veckans huvudgudstjänst, högmässan, i Viby. Det dracks kyrkkaffe, och därefter döptes ett litet barn. När så kyrkan var tom, diskade jag nattvardssilvret och plockade undan dopskål och -kanna. Det blir alltid småplock efter gudstjänsterna, och det är ganska trivsam sysselsättning. En del sånt sparar jag till kommande arbetsvecka, ifall det skulle regna någon dag, för då kan man utnyttja möjligheten att få vara inomhus en stund.

Vid lunchtid kunde jag åka hemåt, äta lite och skrota omkring hemma ett par timmar. Framåt eftermiddagen var det dags att ge sig av igen, till nästa kyrka, Herrberga, där det skulle hållas musikgudstjänst. En riktigt fin stund fick vi med tre lokala musiker som fyllde kyrkan med härlig musik i folklig ton.

Allting flöt på, bortsett från att jag inte hittade ljuständaren, så lampetterna och övriga ljus som satt högt upp blev aldrig tända. Men gåtan med ljuständaren fick sin lösning efter gudstjänsten. På en plats i sakristian där jag inte hade tittat stod den. Och det var inte min förtjänst att jag hittade den heller, utan det var en vänlig kollega som visade mig. Det är fint att det finns såna - vänliga kollegor alltså. Vad skulle man göra utan dem?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar