tisdag, april 21, 2009

Ordning och reda

Begreppet ordning torde vara självklart till sin innebörd, men tolkningen är ändå relativ. Jag vill ha viss ordning på arbetsplatsen. Anledningen är främst att det tar så lång tid att leta efter saker, men det är också en fråga om trivsel. Det ska se trevligt ut. Fräscht, städat och överblickbart.

Ibland hinner man skaffa redskap snabbare än man hinner skruva upp upphängningsanordningar på väggarna. Sen ska man hämta något bland redskapen, och plötsligt står man där i ett plockepinn av räfsor, skyfflar, spadar och annat. Ibland kan man få en redan upphängd kratta i huvudet och hur roligt är det?

Nu har jag inte råkat ut för dylika olyckor under min hittills korta vikarietillvaro. För att förebygga ytterligare, införskaffades några krokar av diverse modeller för att ytterligare säkra redskapen i viloläge.


Det här är ett arrangemang som jag är mäkta nöjd över. Lövblåsen som kräver yta "försvinner" upp på väggen. Bränslet riskerar inte att rinna ut och jag slipper att lyfta den fram och tillbaka för att kunna utnyttja arbetsbänken. Förutsättningen är förstås att jag fäste kroken ordentligt. Förhoppningsvis hänger maskinen kvar på väggen tills den behövs igen.



För att få jobbet lite smidigt utfört tog jag med min Biltema-skruvdragare som jag köpte billigt för några år sen. Den nyttjades hårt vid ett altanbygge och har varit behjälplig i andra byggsammanhang, och den fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Jag kan verkligen rekommendera den. (Nej, jag får inte betalt av Biltema för att skriva detta. Jag är en s. k. nöjd kund.) Att borra och skruva lite är extra trivsamt som sysselsättning då det regnar, snöar eller blåser hårt och kallt. Och visst har det väl varit lite kallt och blåsigt de senaste veckorna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar