lördag, april 18, 2009

Planteringsdags

Veckan har bjudit på vårblommeplantering, penséer. Planteringsdagar brukar kännas lite hektiska. Det kommer ett antal hundra plantor som ska planteras så snart som möjligt. Helst samma dag, allihop. Hinner man inte det måste man passa på dem, ställa dem i ett skyddat läge och se till att de inte torkar ut. De torkar nämligen otroligt fort utan denna omvårdnad.

Tisdagen ägnades åt förberedelser såsom gödsling av gravrabatter på skötselgravarna. På så vis skulle det vara klart att sätta igång med planteringen direkt på onsdag morgon. Och så här såg det ut när jag kom till jobbet på onsdagen. Utanför kyrkmuren väntade 560 penséer. Det var på den största kyrkogården. Sen var det ju två till, men dem tog jag hand om under torsdagen.


Efter plantering måste det vattnas. Då fick jag tillfälle att undersöka hur det står till med vattenslangar och diverse bevattningstillbehör, och, framför allt, alla slangkopplingar. Slangkopplingar brukar utgöra den svagaste länken i enklare bevattningssystem. (Vet inte hur det är med de mer avancerade...) Tyvärr måste jag säga att det läckte lite på ett par ställen. Det leder till att det kan bli ganska geggigt på det ställe där något står och läcker. Inte så trevligt att gå på för eventuella kyrkogårdsbesökare. Men nu vet jag ju att det finns något att pyssla med om jag skulle känna mig sysslolös någon dag. Att täta slangkopplingar. Om det går.

På den minsta kyrkogården finns det inte så många gravar. Inte finns det särskilt många lediga, tomma hinkar heller. Jag behövde en hink till gödselmedlet och hittade ingen. Men det var ju ett angeläget problem att lösa, så jag såg mig om i förrådet efter något annat. Se vad jag hittade! En gammal lampkupa i plast, något bränd av en alltför het och närgången glödlampa en gång i tiden. Den fyllde jag med NPK och sen var det bara att strössla det över rabatterna.

Här är lampkupan förevigad på bild tillsammans med de ljuvliga blomstren och mina favorithandskar.



På det hela taget har det gått bra. Vädret har varit perfekt för planteringsändamål. Plantorna räckte precis. Bra räknat av den som beställde blommorna. Nu återstår att hålla liv i dem så länge säsongen pågår. Om några månader ska de ryckas upp och det ska planteras isbegonior i stället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar