fredag, januari 21, 2011

Nu kommer tiden då vaktmästar'n dinglar i ljuskronorna

Nu har de stora helgerna passerat och Viby kyrka har lagts i malpåse. På grund av de höga uppvärmningskostnaderna, beslutades förra året att söndagarnas högmässor, som tidigare alltid firats i just Viby kyrka, nu under den kallaste årstiden ska förläggas i Kyrkans Hus i Mantorp i stället. Självklart är detta en klok idé, men ändå känns det lite vemodigt. Här går jag och sköter en kyrka som inte används. Fast blir det exempelvis en begravning, där den avlidne hört till just Viby församling, så ska ju kyrkan användas förstås. Men jag kan ju inte gå omkring och önska att folk ska dö heller! Och inte är det många som gifter sig så här års heller... Ni förstår säkert dilemmat.

Vad sysslar då vaktmästarna med den här årstiden? Jo, storstädning av kyrkor till exempel. För på sommarhalvåret lägger sig dammet överallt, medan vi springer runt med grästrimmern utanför. Det finns varken tid eller ork till sånt då. Men nu har vi chansen att ta itu med putsandet! Jag har börjat så smått, lite överallt, och inte fått något färdigt ännu.

Till jul plockas dessa gigantiska fönsterljusstakar fram. De är tillverkade av trä och jag har varit rädd, dels för att de ska trilla ner från fönstren (för de står inte särskilt stadigt och är inte förankrade på något sätt) och dels för att själva ljusstakarna ska börja brinna. Under ljusstakarna har jag, på inrådan av en kollega, lagt aluminiumfolie för att det rinner så mycket stearin från ljusen. Alla ljus brinner olika fort, beroende på hur det drar från fönstren.

Mycket stearin blir det...

Så var det ljuskronorna. Det finns sju stycken i Viby kyrka. Väldigt vackra allihop. Den största hänger över mittgången längst bak i kyrkan och jag får höjdskräck när jag ska byta lampor i översta raden. Men rädslan är till för att övervinnas, och nu får jag tillfälle att öva mig på det. Alla ljusstumpar ska bort. Stearin och sot ska också bort. Det gäller dock att inte ge sig på ljuskronorna med putsmedel, för de har någon slags ytbehandling som ska skydda dem. Skydda mot vad? Oxidering kanske? Har inte riktigt koll på det ännu, men det får jag nog så småningom.

Även bänkljusstakarna ska rengöras innan de hamnar i förrådet igen. Glasen är sotiga och i hållarna finns en del stearin. Glasen läggs sen i kraftiga pappcylindrar (de vita runda sakerna i kartongen på bilden) så att de är ordentligt skyddade.

Allt det här kommer nog att ta sin tid. Jag har bara precis börjat. Sen återstår ju resten av städningen...

1 kommentar:

  1. Det var ju att dilemma du har. Sköta om en kyrka som inte används! Men du verkar ju ha en hel del att göra i alla fall. Kram

    SvaraRadera