söndag, augusti 08, 2010

Besök på Motala griftegård

Tre veckors lugn och ro hemmakring. Inga resor, annat än kortare sådana när man åkt iväg till någon för att fika. Skönt. Idag har det duggregnat i stort sett hela dagen. Framåt eftermiddagen fick jag för mig att göra ett studiebesök på något grönt ställe. Det blev Motala griftegård. Många gånger har jag hört talas om hur fint det är och att det verkligen är sevärt. Nu när jag har varit där, kan jag bara hålla med.

Kameran var förstås med, och det resulterade i mängder av bilder. Intrycken var många, och det tar nog ett tag att smälta allt. Därför tänkte jag dela upp Motalabesöket i flera inlägg och bara skriva om en liten detalj idag, en typisk kyrkogårdsdetalj som jag reagerade på - nämligen häckar.

Där fanns naturligtvis de klassiska kyrkogårdshäckarna, men på några ställen hade man valt perenner i stället. Eftersom flera av dem just hade gått i blom, var det verkligen en skönhetsupplevelse att se dem. Här är en "häck" med liatris (rosenstav). Både bladverket och blomställningarna är intressanta till formen. Mycket vackert!



Så fanns det stora, fina röda solhattar...



Sen fick jag syn på hortensior! Dels syrenhortensior på stam, dels de otroligt vackra buskvarianterna med blommor i både rosa och blått. Tyvärr blev färgerna inte så fina på bilderna, lite urvattnade. Beror kanske på duggregnet...  ;-)



Har du hyfsat nära till Motala, ska du absolut åka dit. Ovanstående bilder är tagna på den äldre delen av kyrkogården, men det är asklunden som är mest sevärd. Asklunden är finare än många stadsparker i landet.

1 kommentar:

  1. Hej Outi!
    Tack för dina snälla ord hos mig!
    Jag tänkte ta en titt till din andra blogg och det är mycket fint att se här! Det är bara att njuta så länge det går, alla fina blommor, färger och lukter!
    Har en trevlig tisdag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera