måndag, april 26, 2010

Högmässa? Snopet...

Söndagens huvudgudstjänst i pastoratet förläggs alltid till "min" kyrka. Det skulle bli högmässa, och min första helgtjänstgöring. Allting flöt på som det skulle. När jag kom till kyrkan, var kantorn redan där och övade på orgeln. Sedan kom kyrkvärden och därefter prästen. Sedan hände det inte så mycket mer, förrän strax innan mässan skulle börja. Då kom det en besökare. EN.


Vi stod i bakre änden av kyrkan och pratade. Beslut fattades om att inte fira någon mässa p g a att vi var så få. Så det blev psalmsång, prästen läste ett stycke, vi läste Vår Fader, så sjöng vi en psalm till, någonstans blev vi välsignade också, och slutligen fick kantorn spela ett stycke som han hade suttit och övat på så länge. Sen var det hela slut.

Det kändes så snopet. Vad ska man säga?

2 kommentarer:

  1. Snopet! Är dock inte förvånad. Blir ofta lite ledsen när jag ser dessa underbara byggnadsverk som står överallt - men som ofta saknar "liv".
    Är själv inte "aktivt" troende - men kan ändå ibland tycka att det vore skönt att gå till kyrkan, men känner mig inte hemma i gudtjänstfirandet. Men den dag då högmässan och gudtjänster byts ut till en meditationsstund: tänkvärda ord, vacker musik varvat med tystnad - då kommer jag direkt!
    Hoppas att din vecka är härlig. Gissar att du har haft några fina dagar den här veckan.

    /Anneli

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det trist!! Pappa sjunger i en kyrkokör men det är väldigt ofta de är betydligt fler i kören än i kyrkbänkarna, kanske bara 3 - 4 personer som kommer.

    Lite tydliga anvisningar om kirskålsfrittatan :)
    3 - 4 portioner (lunch). Ugn 225°C.
    Vispa ihop 4 ägg, 1 dl mjölk, ½ tsk salt och 2 krm svartpeppar.
    Fräs lök (1) och vitlök (1 pressad klyfta) någon minut i smör i stekpanna. Tillsätt upp till 1 L löst packad kirskål (jag tog bara bort nedre skaften, är nog inte så noga) tills den mjuknat något. Häll i äggblandningen i pannan. Rör försiktigt så lös smet kan rinna ner och stelna. Sen till det konstiga i receptet! Strö över 1 dl riven ost och grädda färdigt i ugnen(!) 7 - 8 minuter. Jag fick göra så att jag hällde över allt i en liten ugnssäker form. Ev lite svartpeppar till och servera ev med smörgås, en sallad, stekt bacon eller rökt fisk.

    Lycka till! :)

    Sanna

    SvaraRadera