söndag, april 11, 2010

Altarblommor

Den arbetsuppgift som kanske ger största skönhetsupplevelsen i kyrkan är att ordna med blommorna. Oftast är det bara till altaret som det ska fixas blommor, och det tar inte särskilt lång tid. Men det ger ändå en stund att njuta av skönhet, en stund till reflektion, att få varva ner om man känner sig stressad, eller bara känna det lugn som man kan känna när man är för sig själv inne i kyrkan.

Det finns en särskild bok, med anvisningar inför kommande gudstjänst. Där står hur många altarljus som ska ställas fram, vilken liturgisk färg som är aktuell, samt vilken sorts blommor, och vilken färg på blommorna, som det ska vara. Till denna helg anvisade boken att det skulle vara "vårblommor eller påskliljor, dock ej pingstliljor".
Blomsterhandeln hade så fina tulpaner, och de är ju vårens budbärare, och till dem valde jag vaxblommor som jag tycker är så söta.
Vaxblommornas "blad" är som barr och påminner lite om rosmarin, fast de har inte samma doft förstås. Det här med blommor kommer jag nog att återkomma till många gånger här i bloggen...

1 kommentar:

  1. Hej! Ditt jobb känns milsvitt från mitt just nu. Låter lockande att gå och fundera för sig själv.

    Blev lite full i skratt när jag läste din kommentar hos mig. Använder mig av bloggen för att komma ihåg vad som är viktigt. Det jag formulerar i ord - blir lättare en sanning. Men det behövs ständig påminnelse - jag har svårt att ta det lugnt. Jag vill att allt ska ske nu!
    Eller som jag fick som kommentar i ett personlighetstest nyligen "Min effektivitet och behov av effektivitet kan göra andra frustrerade".
    Men jag lär mig successivt! Och det är sant att jag tar mycket med ro och harmoni - även om jag vill ha "action".

    Behövde inte förklara mig - men jag ville ändå klargöra bilden av mig;-)

    Hoppas att du får en härlig vecka. Måste vara sagolikt nu när våren kommer och dagligen få följa nya vårtecken.

    /Anneli

    SvaraRadera