tisdag, juni 21, 2011

Rivning i minneslunden

Något som sett alldeles förskräckligt ut under hela våren, är anläggningen med damm och tillhörande plantering i minneslunden. Själva dammen har kantats av kalksten, planteringen av betongsten. I dammkanten har det legat natursten. Så finns det ytterligare tre olika sorters stenmaterial i denna ytterst lilla minneslund. Det kändes lite plottrigt. Det är som att hänga upp fem olika sorters gardiner i fönstren i sitt vardagsrum.

Nå, det var materialvalet det. Så var det växterna. Forsythior planterade med en halvmeters mellanrum. Då att betänka att en forsythia kan bli flera meter hög och ett par meter i omkrets. I en rad bakom forsythiorna små sockertoppsgranar. Som ju också kan bli både breda och höga.

Det avgörande för min önskan att få riva hela anläggningen var dock följande: när man fyllde på vatten i dammen, så sprutade vattnet ut med samma fart på två ställen. Dammduken hade uppenbarligen gått sönder. Dammen blev bara halvfull. Och så rotogräset i rabatten. Kirskål och kvickrot. De behöver väl inte någon närmare presentation?


På bilden syns "planteringen" med kirskål i blom och frodig kvickrotsgrönska. Som ni, kära läsare, förstår, har jag inte ens försökt att få bort eländet.

Ni må tro att jag blev lycklig när min önskan att ta bort hela anläggningen beviljades av kyrkogårds- och fastighetsnämnden! Allt ska bort, och ytan liksom bara slätas till. Sen får vi se vad man kan hitta på. Det är ju alltid fint med en vattenspegel, men det måste vara LÄTTSKÖTT.

Översta lagret runt dammkanten är nu borta, likaså en hel del av naturstenarna. Målet är att få bort rubbet innan semestern, så jag har några veckor på mig. Detta är något som jag längtat efter att få göra, så jag  stannar gärna kvar någon timme varje dag utöver ordinarie arbetstid bara för att få det klart. Nu ser jag fram emot att få åka till jobbet och riva vidare :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar