onsdag, juni 01, 2011

Varning för klematisbladstekeln!

Klematis är väl inte den vanligaste av växter på en kyrkogård, men i minneslunden på Viby kyrkogård finns nu tre olika sorter. Ännu har ingen av dem drabbats av det värsta hotet mot dem - klematisbladstekeln. Det är en av de insekter vars existensberättigande jag starkt ifrågasätter.

Men hemma.... där är rena förödelsen! En av våra tre klematis hemma drabbas nu varje år. Klematisbladstekelns larver kaläter en planta på nolltid. I år har jag arbetat förebyggande, mycket tack vare Allt om trädgårds problemlösarguide. De skriver om just klematisbladstekeln i det senaste numret, nr 9.

I Allt om trädgård fanns ett litet foto på stekeln, men det var ändå svårt att få en uppfattning om hur den ser ut. Nu har jag tagit egna bilder. Dessa bilder får gärna spridas så att vi tillsammans kan göra allt för att motarbeta denna plåga. (Men jag uppskattar inte om någon "stjäl" bilderna och tjänar pengar på dem.)

Det är svårt att fotografera en insekt som inte vill vara med på bild, men jag hoppas ändå att ni får en uppfattning om hur den ser ut. Översidan är blanksvart. Insekten är uppskattningsvis ca 10 mm lång om man inte räknar in antennerna.


Undersidan är kraftigt färgad i gulorange. Den är lätt att fånga bland klematisrankorna och den flyger ganska långsamt.




Klematisbladstekeln lägger sina ägg i klematisens nya skott så att stjälkarna blir bubbliga. Det är väldigt lätt att se när man väl vet vad man ska leta efter. Så här års växer ju klematisen ganska fort, så man ska vara noga med att följa ett skott ganska långt neråt. Annars är risken att man missar långa rankor med ägg.


En närbild på "bubblorna".


Larverna är perfekt kamouflagefärgade och de kommer i enorma mängder. Har det gått så här lång, då måste man plocka tills man inte ser en enda. Sen tar man en kort paus och börjar om från början igen, för jag lovar, man har missat mängder.


Se till att larverna inte ramlar av plantan. Har de ätit färdigt så övervintrar de i jorden och sen är det kört året därpå. Sällan uppmanar jag till dödande, men nu gör jag det - larverna måste tas om daga.



Bilderna på larverna togs förra året i vår trädgård. I år hoppas jag ha minimerat risken eftersom jag klippte bort mängder av rankor på vår stackars drabbade klematis. Det är vår vackra tidiga vårblommande alpklematis som drabbas, så håll extra utkik om du också har en sån. Och hjälp gärna till att sprida denna kunskap.

Stort tack till Allt om trädgård nr 9 för att jag i år kunde förebygga angreppet.

1 kommentar:

  1. Intressant information, viste inte ens att detta djur fanns, fina bilder för övrigt.

    SvaraRadera