onsdag, juni 15, 2011

Grusgångssabotören

Om jag tidigare har skrivit att det varit hektiskt på kyrkogården, så dementerar jag det nu. För de senaste två veckorna har det i så fall varit hektiskt upphöjt till tio. ALLT ska tas om hand PÅ SAMMA GÅNG! Jag har ett antal "lediga dagar" som borde tagits ut, men det går verkligen inte. Så de "lediga dagarna" hopar sig som en semester man kan ta ut framåt vintern...

En av de senaste dagarna tillkom detta extraarbete - ett häftigt skyfall som fick de sluttande grusgångarna att flyta iväg. Riktigt djupa fåror bildades, och irriterande nog rann en del grus och stenmjöl ut över gräsmattekanterna.


Min första tanke när jag såg eländet på morgonen var "Nej!!! Jag hinner inte!" Sommarblommorna kom nämligen i samma veva och det tar lite tid att plantera dem. För att inte tala om att vattna dem sen, vilket tar ca åtta timmar. Och så ogräset som frodas precis överallt, oavsett väder. Ja, det här är nog det närmaste gnäll jag har presterat i denna blogg, och jag utnämner härmed ogräset till värsta stressfaktorn.

Nu är i alla fall grusgångarna "lagade". Som tur var hade jag hämtat ett litet lass med grus från en kollegas upplag, så det fanns material på plats. Sen var detta grus inte av samma fraktion, så det återstår att erfara om det är en fördel eller nackdel. Klart är dock att det alltid ser snyggare ut om det är samma fraktion överallt på en kyrkogård. Risken med den här lagningen är att det ser ut som man shoppat på en loppis... men det viktigaste är att folk inte trampar ner i ojämnheterna och bryter benen.

Idag blir det hysteriskt springande med trimmern. Tack och lov att den lilla Tanaka-trimmern existerar. Utan att använda stödselen går det att köra fyra timmars trimning i ett svep, med paus för att tanka, byta tråd och dricka lite vatten förstås. Det skulle aldrig gå med en större modell. Igår blev det ett fyratimmarspass och det blir väl ungefär lika mycket idag. Framåt kvällen blir det skolavslutningar i kyrkan, i två omgångar, så jag kommer hem lagom till läggdags idag. Man sover verkligen gott om nätterna när man har detta yrke...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar