söndag, maj 10, 2009

Veckan som gått

Under veckan har följande hänt:

Måndag - Jag har kantat alla grusgångar på den största av mina tre små kyrkogårdar.

Tisdag - Det har varit arbetslagsträff då alla som arbetar i samma område träffas. Träffen börjar alltid med psalmsång, därefter läses några ord ur bibeln och sedan en bön eller två. Efter det går vi igenom hur föregående två veckor förflutit, och diskuterar vad kommande två veckor ska bjuda på.

Onsdag - Fick en ny Walker åkgräsklippare till största kyrkogården. Och den klipparen går inte av för hackor. Det är en mycket speciell maskin på många sätt. Bild och recension kommer senare. I samma veva flyttades den äldre åkgräsklipparen (en Stiga Park) till den kyrkogård där det hittills inte funnits någon åkgräsklippare.

Torsdag - I den minsta av "mina" kyrkor har en av kyrkklockorna strejkat. Den blev fixad av "klockmannen" tidigt på torsdag morgon. Jag passade på att klippa gräsmattan runt församlingshemmet, och råkade då ut för ett klippaggregatshaveri.

Fredag - Jag gjorde ett studiebesök i en kollegas kyrka. Jag ska jobba på en högmässa där nästa söndag och ville ha instruktioner om rutiner och om hur de tekniska prylarna fungerar. Det blev ett positivt möte med en mycket trevlig arbetskamrat.

Efter en sån här vecka finns det några saker att fundera över. Bland annat undrar jag om jag kan fixa det havererade klippaggretatet själv. Och vilka verktyg jag behöver ta med mig hemifrån för det jobbet. Det är ungefär 8 mil mellan mitt hem och garaget där haveriklipparen står. Då kan man inte kvista hem efter en polygrip eller något annat som man upptäcker att man skulle ha behövt.

Sen undrar jag över den gamla Stigan som vi flyttade från ett ställe till ett annat. På det nya stället finns en rejäl backe att ta sig uppför om man vill in på kyrkogården. Jag ställer mig tveksam till om klipparen orkar upp där. En alternativ bakväg finns, men det finns ett litet uppförslut där också. Förra året testade jag mindre branta backar med en annan typ av klippare men fick ge upp. Därav mina farhågor.

Slutligen känner jag mig lite ängslig över att manövrera den nya Walker-klipparen bland gravstenar. Den styrs inte med en ratt utan med spakar. Hjulen på klippaggretatet snurrar runt på samma sätt som hjulen på en kundvagn på Ica. Maskinen var säkert jättedyr, så jag vill ju inte klanta till det. Jag måste övningsköra lite till innan jag tar upp den på kyrkogården.

Veckans aha-upplevelse stod fönsterputsaren för. Det dök alltså upp en person som skulle putsa fönster i församlingshemmet. När jag råkade titta bort mot parkeringen kunde jag inte se någon firmabil. I stället såg jag detta:


När gick fönsterputsarlönerna upp så mycket att man kan skaffa en sån bil? Eller har jag mött en person som faktiskt vunnit på lotteri? Eller är fönsterputsaren en uttråkad miljonär som undrar hur det är att ha ett vanligt kneg? Hur det nu än är med den saken, så fick jag i alla fall förmånen att få se ett i trakterna sällsynt åkdon. Inte helt i min smak, men ändå en otroligt fin bil. (Nej, jag är inte avundsjuk, min drömbil står i garaget hemma. Det räcker att få höra bilen starta för att lyckokänslan ska sprida sig i kroppen!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar