lördag, mars 10, 2012

Arkivet

På senare tid har jag fått kommentarer om att jag inte synts till på kyrkogården. Många människor är vana vid att jag alltid är där. Men oftast har jag varit där tidigt om morgnarna för att titta till kyrka och kyrkogård. För att släppa in hantverkare i kyrkan och för att göra några småjobb. Resten av min arbetstid har spenderats i arkivet i Kyrkans Hus, pastorsexpeditionen inne i Mantorp.


Arkivet har varit överfullt. Där har stått, och står fortfarande till viss del, en enorm mängd med gamla dokument som skulle ha levererats till Landsarkivet i Vadstena förra året. Men ingen har haft tid att ta itu med det arbetet. Eftersom vintern är den lugnaste perioden för de flesta kyrkvaktmästare, erbjöd jag mig att sortera ut de gamla dokumenten och frakta dem till Vadstena.


Igår, fredag, förmiddag lastade kollegan och jag in över femtio flyttlådor i våra bilar och körde till Landsarkivet i Vadstena slott. Vi möttes av 1:e arkivarien som visade sig vara en mycket trevlig person, och tillsammans körde vi in lådorna i en lång korridor i slottet. Allt gick snabbt och smidigt.

Fortfarande återstår en större mängd material att packa och köra iväg, men jag har hela tiden trivts med arbetsuppgiften så jag ser fram emot att få gömma mig i arkivet på måndag igen. Tänk så härligt att så här en ledig lördag morgon kunna se fram emot att få åka till jobbet på måndag:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar