lördag, april 02, 2011

Trädgårdsmässan i Älvsjö

Förra fredagen åkte en kollega och jag upp till Trädgårdsmässan i Älvsjö. Det blev en resa där nytta och nöje kombinerades på ett alldeles förträffligt sätt. Ingen av oss har tidigare besökt den mässan, så nyfikenheten var stor, och vi kände oss nöjda när dagen var slut. Eftersom vi planerar att utveckla delar av våra respektive kyrkogårdar inom kort, behöver vi både kunskap och inspiration. Det fick vi i mängder.

Jag fotograferade inte särskilt mycket eftersom det fanns folk överallt. Men några bilder blev det ändå. Här är en härlig miljö, med en unik bänk, och jag skulle vilja kopiera alltihop till en mysig sittplats på kyrkogården.


Ett företag som visade upp sig på mässan tillverkar gravvårdar efter gamla förlagor. Helt fantastiskt vackra! Den här typen av gravvårdar är ovanliga i våra trakter, men så är inte heller Östgötaslätten känd för några järnmalmsfyndigheter. De är väl vanligare längre uppåt landet, antar jag.


Denna soffa med alla sina kuddar skulle passa perfekt i Viby kapell som har ett blått innertak, vita väggar och ett mörkgrått stengolv. Ungefär fyra soffor kunde vara lagom. Visst kan man väl sitta i en soffa med kuddar under en gudstjänst? Soffan kommer från Monika Design.


Vi tittade in i många montrar, träffade trevliga människor, och lärde oss mer om både det ena och det andra. Handlade gjorde vi förstås också. Mest böcker om trädgård och natur. Och så besökte vi Garden Girl! Det blev inga bilder därifrån, för det var trängsel där inne och jag kan förstå varför. ALLT de säljer är jättesnyggt!

Jag älskar ju mina Garden Girl-byxor och det finns mängder av färgmatchade tillbehör till trädgårdsbyxorna. Från topp till tå. Solhatt, t-shirt, otroligt vackra trädgårdshandskar, ett snyggt bälte till byxorna, söta sockor och fina gummistövlar. Och paraply om det skulle regna... Bilderna nedan är från Garden Girls hemsida.



Det har kommit en hel del väldigt snygga och användbara nyheter. Klickar du på länkarna kommer du direkt till deras hemsida. Är du kvinna, tycker om romantiska mönster och färger, och har en kropp med de typiska kvinnliga formerna (dvs är kurvig), så kommer du att trivas i Garden Girls kläder.

Ja, jag vet, nu gör jag reklam här, men Garden Girl är det bästa som har hänt i Sverige när det gäller trädgårdskläder för kvinnor. Visst får jag bra service när jag går in i den yrkesklädesbutik där vi brukar handla, men faktum är att designen är trist och passformen utgår ofta från en mera manlig (rak) kroppsform. Nu väntar jag bara på att de ska ta in Garden Girls sortiment...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar