måndag, april 25, 2011

Påsktidens gudstjänster och arbete

Denna påsk har jag fått vara lärling hos kollegan i Veta kyrka. Vissa gudstjänster har ett innehåll som är speciellt för just den tiden på året, och detta behövde jag få lära mig för att kunna arbeta självständigt nästa gång. Nu är ju inte Veta min kyrka, men i våra arbetsuppgifter ingår att kunna arbeta i varandras kyrkor. Det kräver att man känner kyrkorna, klarar av att sköta värme, belysning och ljud, hitta allehanda föremål som kan behövas, och kan ta sig in i diverse utrymmen där saker förvaras.

Jag har fått lära mig rutinerna vid Skärtorsdagsmässan respektive Påsknattsmässan i Veta. Eftersom jag inte är någon nattuggla, oroade jag mig lite för Påsknattsmässan. Den började kl 23.30 och när kollegan och jag kunde stänga och låsa kyrkan, var klockan ca 00.40. Då åkte jag till min egen kyrka igen och övernattade i församlingshemmet. Det kändes inte tryggt att köra hem genom skogen och halvsova bakom ratten. Dessutom behövde jag vara i Viby tidigt på Påskdagen. Upp kl 6 och sätta igång med jobbet kl 7 i kyrkan. Så här vackert var morgonljuset som mötte mig när jag gick ut.


Påskhögmässan började kl 10 och jag hann klart med förberedelserna. Mitt jobb var att bära fram alla stolar och bord och fixa med dukar och blommor. Övrig dukning ordnades av andra medarbetare.

Det blev ett vårligt långbord där kaffe med rulltårtebakelse serverades efter mässan. Då smakade det riktigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar