fredag, februari 17, 2012

Nytt vatten och avlopp till Viby kyrka

Ni som har besökt Viby kyrkogård på sistone har säkert sett att det är ganska stökigt vid kyrkan. Där pågår grävning för nya vatten- och avloppsledningar.


Kylan har gjort det nödvändigt att först tina upp marken för att möjliggöra grävning.



Från den röda "lådan" har man dragit ut värmeledningar som sen täckts med isoleringsmattor. Det är väldigt effektivt, men man kan ju undra hur mycket energi som går åt...


Utanför östra kyrkogårdsmuren har man grävt för att kunna trycka ledningarna under muren och upp igenom marken fram till kyrkan.


Tjälen är djup och man får använda särskilda redskap för att ta sig igenom.


Så här års är det väl inte världens glassigaste jobb vare sig att sitta i en grävmaskin eller vara spadgubbe. Själv har jag ibland möjlighet att välja om jag vill jobba ute eller inne, och det har jag utnyttjat när det varit som kallast. För den som undrar var jag hållit hus, kan jag berätta att jag mest uppehållit mig inne i arkivet i Kyrkans Hus. Där finns massor av arbete att uträtta. Mer om det arbetet kommer i ett inlägg framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar