lördag, februari 04, 2012

Arbete som inte syns

Har du någon gång tagit tag i arbetsuppgifter som ingen annan har tagit på sig att utföra? Såna där små saker som ingen märker att du har gjort? Arbetsuppgifter som alla andra bara struntat i, eller inte ens vetat om att de skulle behöva utföras. Lägger du själv märke till om någon annan fixar något som bara legat och väntat? Eller är just du en sån som fixar åt andra?

Jag känner till många som sköter sitt jobb. Punkt. De gör vad de ska. Så finns det personer, som förutom att sköta sitt eget jobb, också fixar och gör lite extra. Personer som tar lite extra ansvar för både arbetsplatsen och arbetskamraterna. Tar tag i såna saker som ibland faller mellan stolarna så att säga. Utför arbetsuppgifter som inte direkt kan sägas ingår i någon särskild persons ansvarsområde. Förutsättningen är förstås att man har ögon och öron öppna och lägger märke till dessa ibland väldigt små arbetsuppgifter.


Nu är inte jag världens mest lyhörda person. Ibland går jag omkring med skygglappar för både ögon och öron. Men det finns uppmärksamma personer runt omkring mig som ger mig inspiration. Det ledde härom veckan till att jag tog några minuter av min arbetstid till att laminera gudstjänstordningar att lägga i kyrksalen i Kyrkans Hus. Det var något som behövde göras. Allt material fanns på plats. Bara att sätta igång. Tog inte så lång tid. Enkelt. Det gick bra och jag blev nöjd.

Att utföra en sån arbetsuppgift kan göra underverk för den sinnesstämning man befinner sig i. För mig handlar det om att själva utförandet av arbetsuppgiften är själva belöningen. Då behövs ingen uppmärksamhet från andra. Jag blir inte beroende av andras uppskattning. Det gör inget ifall ingen skulle lägga märke till att just det här blev gjort. Eller att det var just jag som gjorde det. Förutsättningen är förmodligen att man från början tycker om det man gör, alternativt att man är så fokuserad på att uppnå själva resultatet. Att vara eller att göra? Eller?

De här möjligheterna finns nog på många arbetsplatser, i många yrken. Det gäller bara att upptäcka dem. Om man har den läggningen. Jag får hjälp på vägen av andra att lära mig detta. Det är jag tacksam för, eftersom det leder till att jag trivs ännu bättre på mitt jobb.

Det här är något som får mig att må bra. Men det är ju sånt som varierar bland människor. Vi söker ju ofta utlopp för en del av våra behov via våra yrken och arbeten. Vad ger dig tillfredsställelse på jobbet? Vad får dig att må bra på ditt jobb?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar