lördag, december 24, 2011

Varning i juletid

Förra helgen, under mässan, hände det som inte får hända - det började brinna i adventsljusstaken. Det var en annan vaktmästare som tjänstgjorde då, som tillsammans med prästen, fick ta hand om eländet. Dagen efter när jag kom till jobbet, möttes jag av denna syn:


Exakt hur det gick till kan jag inte redogöra för, men det stora problemet var ju att jag lagt mossa i ljusstaken. Det gjorde jag förra året också, men då vattnade jag den regelbundet. Det hade jag fullständigt glömt bort i år för jag har haft tankarna på annat håll. (Mer om det i ett kommande inlägg.) Men det är ju helt tokigt att ha något lättantändligt i närheten av brinnande ljus. Det finns ingen ursäkt för min tanklöshet. Så är det. Tur att det inte blev värre.

Nu anser jag denna ljusstake pensionerad och jag vet redan vad jag önskar mig till kyrkan till nästa år:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar