söndag, september 18, 2011

Majestätiska begonian Dragon Wing

I början av sommaren åkte jag till Rönneshytta för att köpa en alldeles speciell begonia att plantera i urnorna vid kyrkan. Plantorna var redan då skapligt stora, större än vanliga knölbegonior. När jag kom tillbaka efter semestern i mitten av augusti, hade de vuxit till sig ordentligt. Blomrankorna hängde så vackert ut över urnornas kanter. Ja, det blev precis så lyckat som jag hade föreställt mig.


Det enda man möjligtvis kan invända emot, är att de skräpar lite. Men vad gör det att det ligger ett strössel av röda blommor runt urnan, egentligen?

I tisdags blåste det hårda vindar över Viby kyrkogård, och det blev dödsstöten för dessa skönheter. En av de gick av helt och hållet, de övriga ruskades runt så mycket att de inte längre är särskilt fina. Troligen åker jag iväg till Rönne Trädgård i Rönneshytta även nästa år och handlar begonior. Och så passar jag på att stanna till i Askersund och fikar på Café Tutingen. Ett riktigt favoritställe inrymt i en gammal kulturbyggnad med goda smörgåsar och läckra tårtor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar