onsdag, maj 18, 2011

Myskmadra och krusmynta

Myskmadran planterades in i fjärilsrabatten för att fungera som "vävarväxt". Tanken är att den ska täcka marken mellan de andra växterna så att fläckarna med bar jord försvinner. Den tycks vara på god väg att göra det nu. Bladen är vårligt ljusgröna, och just nu blommar den alldeles fantastiskt fint och den är så söt! Både blommorna och bladen ser ut som stjärnor.

Det mörkare gröna med krusiga blad är en krusmynta som har nästlat sig in. Jag står i valet och kvalet om krusmyntan ska få stanna kvar i rabatten eller om den ska grävas bort. Den sprider sig effektivt, och jag är osäker på om jag tycker att det är så snyggt...

Om det är någon av er läsare som vill ha lite krusmynta till örtagården, eller bara till att sätta i en kruka, så titta in till mig på kyrkogården så gräver jag upp lite rötter åt er.

1 kommentar:

  1. Hej Outi !

    Åhh vad myskmadran är vacker ... har den i ett inlägg hos mig också just nu (fast jag visste inte vad det var för växt först)! Den får nog flytta in hos mig snart ... kulatt se den i närbild här hos dig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera