tisdag, maj 17, 2011

Fåglar och råttor

Närkontakt med djur har jag alltid gillat. Då räknar jag inte in myggor och fästingar. Men de flesta gånger man kommer så nära att man skulle kunna röra vid ett djur, det är när djuret håller på att dö. Sorgligt men sant. En morgon satt den här fågeln mitt på en gravsten. Den reagerade knappt när jag gick fram och tittade på den. Den andades häftigt och hade inga stjärtfjädrar. Ett par timmar senare låg den död på exakt samma plats.



Något senare fick jag se en skata hacka i någonting på marken. Det visade sig vara en råtta som fått sätta livet till och nu blev mat åt någon annan. Jag misstänker att en av de många katter som frekventerar kyrkogården har gjort sitt jobb och levererat den här åt mig. Jag är mycket nöjd med kattens arbete! Råttan var ett par decimeter lång, svansen ej inräknad.


Idag hoppas jag att det händer roligare saker på kyrkogården. Vi är några stycken som ska iväg och köpa växter till våra respektive kyrkogårdar. Jag ska fylla på lite i minneslunden. Fjärilsbuskarna klarade inte vintern, trots rejäl täckning. Kanske ska jag prova med tibast i stället... och så blir det flera perenner också, anisisop, kantnepeta och kungsmynta.

Solsken och glädje!
Vaktmästar'n

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar