torsdag, september 30, 2010

Elände

VARNING! Titta inte på bilderna längre ner i detta inlägg om du är en känslig person eller har ormfobi!

Men vi börjar med något mindre otäckt, innan vi går över till något mera eländigt. Vi börjar med onsdagens lunch. Den bestod av croissanter fyllda med ost och skinka. Förpackningen innehöll två stycken. Lika bra att äta upp båda, så står man sig längre, tänkte jag. I församlingshemmet finns en ugn, så där åkte de in för uppvärmning och gratinering. Jag följde anvisningarna på förpackningen. För säkerhets skull satte jag på kom-i-håg-larmet på mobilen. Så långt fungerade allt bra. Men när mobilen larmat och jag öppnar ungnen är bröden ganska mörka. Så mörka att brandvarnaren sätter igång. Och så lukten av bränt bröd med bränd ost... Tur i oturen att damen som bor på våningen ovanför just då inte var hemma.

Någon annan lunch fanns inte att tillgå, och jag hade ingen som helst lust att åka och handla. Visst har jag hört att bränd mat innehåller cancerframkallande ämnen, men jag bestämde mig för att inte få cancer av just den här maträtten. Inuti smakade det fortfarande ganska gott, och de värst drabbade områdena skar jag bort.


Därefter tänkte jag inte mer på denna lilla förtretlighet, utan fortsatte med arbetet tills arbetsdagen var till ända. På hemvägen möttes jag av en otrevlig syn. Jag hann se att det var något som rörde sig på vägen och saktade snabbt in, väjde över till andra sidan, vände och åkte tillbaka. Det här var vad som låg på vägen:



Du som klarar av att se såna här bilder, kan se att ormen har rört sig under den tid det tog att ta bild nummer två. Det känns tråkigt att komma till en plats och behöva se sånt här. Om jag ser levande djur som inte har vett att flytta sig från vägen, brukar jag stanna och försöka få bort dem därifrån. Lyfta undan paddor och jaga bort ormar för att de inte ska bli påkörda. Här kom jag uppenbart för sent. Huggormen var rejält stor, har faktiskt aldrig sett en så stor huggorm förut.

Man blir lite nedstämd av såna här upplevelser. Med tanke på att ormen befann sig på en 30-sträcka borde det inte ha hänt över huvud taget. Hoppas att resten av ormarna i området håller sig borta från vägen.

Vill du se en mera lycklig huggorm, kan du klicka här. Då kommer du till ett tidigare inlägg med ett par bilder på en jättefin huggorm. Huggormsbilderna finns längst ner i det inlägget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar