söndag, juli 19, 2009

Växtdiskriminering

Under semestern fanns en vikarie som skötte om mina kyrkogårdar. Vi fick arbeta tillsammans i två dagar före semestern, som inkörningsperiod för vikarien. Vi kom bra överens och det var en mycket arbetsvillig person.

I måndags när jag kom tillbaka, kände jag mig så nöjd när jag såg kyrkogårdarna. Vikarien hade gjort ett bra jobb. Det var precis så snyggt och prydligt som man kan önska. Och vi hade varit överens om att ogräs var vår gemensamma fiende.

Lite road blev jag när jag såg detta:Längs hela väggen - ogräs! Och jag kan förstå varför. Tidigare var det bar jord runt huset p g a grävningsarbeten som gjorts. Avsikten har varit att så gräs där, men det har inte blivit gjort än. Så klart att ogräs är det första som flyttar in. Vikarien hade inga större kunskaper om växter eller planteringar, och trodde förmodligen att det var en rabatt längs huset. Lite roligt är det att se ogräset i sin fulla prakt. Tisteln är långt över en meter hög och har precis börjat blomma. Den är egentligen fantastiskt vacker, och jag tackar min vikarie för att jag fick se den så här. Själv skulle jag kört över den med både trimmer och gräsklippare innan den fått en chans. Vissa växter är helt enkelt diskriminerade i vår överputsade värld.

Nå, definitionen av ogräs är väl egentligen sånt som växer där man inte vill ha det. Och i grusgångar vill jag inte ha någon växtlighet alls. Ogräset har jag samlat in i en plastkorg som blivit allt tyngre ju mer ogräs man fått bort. När den gamla korgen gick sönder så mycket att den nöp i fingarna så fort man lyfte upp den, fick jag nog. Jag åkte till Biltema och köpte en ny. Den nya korgen var något mindre och behändigare, och det fanns en liten vagn som tillbehör!

Vagnen blev jag omedelbart förtjust i! Den väger knappt något och man kan dra den med en hand. (Alternativet skottkärra måste man ju ha båda händerna till, och en del skottkärror väger mer än det man lastat i.) Tänk att slippa kröka rygg varje gång man ska flytta korgen. Tänk att slippa kånka korgen över hela kyrkogården. Tänk att för så små pengar få så mycket bekvämlighet. Tack Biltema, det här är en grej som jag gillar. Kanske blir ogräsrensningen aningen roligare tack vare korgen och vagnen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar