lördag, juli 11, 2009

Semester

Semestern började med att sambon och jag firade midsommar med rituell infärgning av gammalt trä, vilket är en svensk tradition som går långt tillbaka i tiden. Vårt hus är nu falurött och fint, och kan mäta sig med grannens som lät måla sitt för ett par år sedan. De vita detaljerna, såsom farstubro, fönster och knutbrädor har skrapats, oljats och målats. Nu återstår de höga höjdernas vindskivor och ett fönster på övervåningen. De detaljerna får vänta tills vi får hit en skylift. För min del får det gärna dröja en månad eller två...

Nu har vi ju inte spenderat HELA semestern med att måla hus. Vi har gjort en paus då och då för att åka till stan och köpa mer färg. Och ätit korv med bröd för att slippa laga mat. Och flämtat i skuggan på altanen då temperaturen stigit uppåt 28 grader.

Förra söndagen gav vi oss ut på en för oss typisk semesterresa. Vi åkte till grannkommunen fem mil bort och åt glass. På vägen dit plockade vi upp min mor och bror. Vi frossade i glass och sen åkte vi hem igen. Mor uttryckte sin glädje över att ha fått åka på semester en dag. Hon och jag har således helt överensstämmande uppfattning om hurdan en semesterresa är och ska vara. Och på måndag börjar jag jobba igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar