lördag, oktober 05, 2013

Pilgrimsvandring på Birgittaleden etapp 1

För exakt ett år sen, den 5 oktober 2012, deltog jag i etapp 1 på Birgittaleden. En pilgrimsvandring som i sin helhet sträcker sig från domkyrkan i Linköping till klosterkyrkan i Vadstena. Ledare för vandringen var pilgrimspräst Lars Cederlöw.

Det hela började med en mässa ledd av biskop Martin Modéus inne i domkyrkan. Det var också han som "sände iväg" oss. Utanför kyrkan samlades vi vid den rödbladiga blodlönnen som planterats där som ett tecken för pilgrimsleden.



Första stoppet på vår vandring blev kyrkan i Skäggetorp. Där bjöds på te och kaffe och stora fat med bullar. Efter fikat fick vi en presentation av kyrkan. På bilden ses altartavlan. Kyrksalen är ljus tack vare stora fönster ut mot två atriumgårdar.


Fyllda av energi vandrade vi vidare mot Vreta Kloster. Vi gick på cykelbanan hela vägen, med sjön Roxen som utsikt åt höger. Stannade och vilade fötterna då och då, åt av vår matsäck och samtalade. Strax före skymningen kom vi fram till kyrkan i Vreta Kloster och där tog första etappen slut.



Idag, exakt ett år senare, kommer jag att delta i andra etappen av Birgittavandringen, den mellan Vreta Kloster och Borensberg. Det blir en längre sträcka och jag hoppas att fötterna håller. Det längsta jag har gått sen min ena fot opererades är cirka sju kilometer. Dagens sträcka bli ungefär tre gånger så lång...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar