torsdag, oktober 13, 2011

Ett kort besök i Mjölby kyrka

I morse blev det en tur till vår lokala maskinförsäljare/reparatör. Både kollegan och jag hade varsin trilskande maskin som behövde lämnas in för översyn. På vägen tillbaka till jobbet smet vi in i Mjölby kyrka. Jag tror det är närmare trettio år sen jag var därinne senast, så jag ville friska upp minnet lite.


Den vackra altartavlan blev ett kärt återseende. Den har jag stirrat på under de obligatoriska gudstjänsterna under konfirmationstiden och jag tycker fortfarande att den är väldigt fin. De höga, svarvade ljusstakarna på vardera sidan altaret är också något jag minns från gamla tider.

Vi hade våra skolavslutningar i den här kyrkan. Då sjöng kören, och prästen talade, och fick tala i egenskap av präst. Inte som idag, då hela "evenemanget" med skolavslutning i kyrkan ska vara totalt avskalat och inte innehålla den minsta antydning till religion. Knepigt med tanke på att man ju faktiskt befinner sig i ett högst religiöst rum, avsett för lovord och tillbedjan, tacksamhet och kanske en och annan reklamation till Vår Herre, när livet inte känns riktigt rättvist.

Jag har i alla fall bara goda minnen från skolavslutningarna i denna vackra kyrka, även om någon säkerligen läst välsignelsen över alla oss ungar på den tiden.


I Mjölby kyrka finns de mest fantastiska glasmålningar! Här har man inte sparat på pengarna, utan låtit konstnären ta rejält med utrymme. Fönstren är underbara! Jag har alltid tyckt om alla slags färgade kyrkfönster, och de här kan knappast göra någon besviken.


Om du, som jag, tycker om glasmålningar ska du absolut besöka denna kyrka. Inne i kyrkan finns en utförlig guide till de olika fönstren och motiven. En guide till fördjupning av upplevelsen av dem. Ta gott om tid på dig, och gå runt och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar