måndag, februari 28, 2011

Funderingar kring dammsugaren

Ja, dammsugaren är också en arbetskamrat. Hur skulle jag klara mig utan den? Så här års är det storstädning i kyrkan. Många skrymslen och vrår är det som ska befrias från damm och bös. (Lärde mig ordet "bös" av en boxholmare en gång. Tror det betyder "boss" från början, alltså småpartiklar från hö. I överförd betydelse "diverse mindre partiklar som får det att se dammigt ut".) Känner du till något ytterligare om ordet "bös" och dess etymologi, så kommentera gärna!

Tillbaka till ämnet. Städning. Dammsugare. Den är väldigt bra att ha just nu. Jag fick köpa ett nytt munstycke till den, en sån där kombivariant med dammborste i ena änden, och den där som man dammsuger dynor och liknande med i den andra. Den syns på bilden. Undrar vart originalmunstyckena tagit vägen?


Munstyckena är hur som helst alldeles nödvändiga om man ska få ett skapligt resultat av städningen. Sen får dammsugaren inte vara för stor heller, för då kommer den inte in mellan bänkraderna i kyrkan. Så får dammsugaren inte väsnas för mycket heller, för då blir undertecknad vaktmästare aggressiv. Ja, det är sant. Högljudda maskiner kan få mig riktigt arg, rasande alltså. Vet inte vad det beror på, men ilskan uppkommer på en tusendels sekund och känns väldigt påtaglig. (Enda undantaget för detta med ljudföroreningar är motorljud från muskelbilar, slutet av 60-talet, början av 70-talet.)

Kyrkans dammsugare klarar sig från min ilska, men den kunde gärna fått vara lite tystare. Dock har jag haft att göra med värre varianter, och då var det bara att sätta på sig hörselkåpor. Det såg säkert konstigt ut för utomstående betraktare, men hörseln är ju så viktig. Människor med skadad hörsel blir så isolerade i alla sociala sammanhang. En del får till och med ta emot andras irritation över att de inte hör. Hur kan det bli så? Var rädd om din hörsel och byt ut dammsugaren om den inte motsvarar dina krav! Dammsugaren är en arbetskamrat, en god sådan.

1 kommentar:

  1. Har funderat på det där med ljudet på dammsugare många gånger. Varför görs de inte tystare???
    Tänkte länge att det nog var för att män uppfann den och det var kvinnor som använde den, men det känns inte som den förklaringen håller längre.... Så nu kan jag helt enkelt inte hitta någon förklaring.

    Det är bara att att tacka ljudboken för att dammsugningen till och med kan bli till en trevlig sysselsättning.

    kram
    Anneli

    SvaraRadera